Obowiązek informowania klienta przez radcę prawnego o stanie sprawy

Dodaj komentarz

Marzec 20, 2013 - autor: Doradztwo Prawne PAB

Art. 28 pkt 5 Kodeksu etyki stanowi, że radca prawny obowiązany jest informować klienta o stanie sprawy i jej wyniku w sposób ustalony z klientem. Należy to rozumieć w ten sposób, że na linii radca prawny – klient powinno powstać porozumienie co do sposobu informowania. Strony muszą zdecydować, czy kontakt będzie mailowy, osobisty czy też telefoniczny.

W ramach tej komunikacji pojawia się niekiedy obowiązek uzyskania zgody klienta na dokonanie lub zaniechanie jakiejś czynności, np. zaniechanie złożenia środka zaskarżenia.

Radca prawny powinien uzyskać zgodę klienta, w miarę możliwości pisemną, na zaniechanie wniesienia środka zmierzającego do wzruszenia orzeczenia sądowego lub skargi konstytucyjnej od orzeczenia kończącego sprawę w danej instancji.

W razie prowadzenia sprawy z urzędu radca prawny przedstawia klientowi pisemną opinię prawną o braku podstaw do wniesienia środka zmierzającego do wzruszenia orzeczenia sądowego lub skargi konstytucyjnej. W przypadku, gdy radca prawny został wyznaczony przez prezesa sądu do prowadzenia sprawy – winien zawiadomić o swoim stanowisku dziekana rady izby oraz sąd, w sposób wskazany w ustawie.

Po zakończeniu sprawy radca prawny powinien złożyć klientowi sprawozdanie, obowiązek ten odpada jeżeli klient uzyskał taką informację z innych źródeł, np. był obecny na rozprawie. Udzielenie tych informacji nie może jednak radca prawna uzależnić od zapłacenia mu wynagrodzenia.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: